"kita tidak mahu masyarakat kita nanti cemerlang akademik dan ekonominya sahaja..namun,, kontang dari segi iman dan akhlak.jika perkara begini terjadi,, makin kaburlah impian kita untuk melihat intifadho umat islam kembali menerajui peradaban dunia dan agungnya kalimah LAILAHAILLALLAH di persada antarabangsa. masakan tidak,, jika asas pentarbiahan umat islam serapuh ini..impian hanya akan tinggal mimpi.." TAUTAN HATI ;)~

paterikan ukhuwwah..:)

follow me.. ;)

Followers

popular comentators.. ;)

Powered by Blogger Widgets

Saturday, January 9, 2010

hijrah yang baru bermula..:)



bismillah..assalammu'alaikum wbt.. lama nya tak update blog..sangat berhabuk n bersawang..tapi, alhamdulillah..da bersihkan td..sapu sawang..mop lantai..vacum sume..fuhh..penatnya..heE~ ap kbr pengunjung setia setanggiukhuwwah? hopefully..sehat..kepada yang baru nak berjinak2 menyinggah, selamat dtg ke teratak yang tak seberapa saya nie..semoga sgla yang baek dpt dimanfaatkan bersama..entri kali nie nak kongsi pasal "kehidupan baru"..ap tu kehidupan baru?? hmm..almost 2 weeks di melaka..banyak prkr2 baru yang dialami..kehidupan baru disini..buku2 yang perlu dibeli..nak mencari n nak sesuaikan diri dengan pentadbiran n selok belok di uitm melaka..kawan2 yang pelbagai sikap dan karenah..tanggugjawab seb anak, rumet, kawan, pelajar dan khalifah di muka bumi nie..masyaAllah..bak kata al banna.."tanggungjawa itu melebihi masa yg ada.." tak menang tgn nak bt sume,, tapi..alhamdulillah..Allah mudahkan..dalam masa beberapa ari sahaja, da jumpa sahabat2 sefikrah..mmg tu sebenarnya yg nak dicari pas tahu dpt offer studi kat sni..waasilahnya,, persatuan2 islam sgt banyak disini..pernah juga terlintas di minda..banyaknya persatuan..sampai 3..INSPIRASI, INSAN & JPM..macamna perlu dibahagikan antara akdemik dan komitmen untuk ketiga2 persatuan tersebut..baru2 nie time pg usrah INSAN, dapat sambutan yang agak menggalakkan juga..ramai yang join..untuk "berkhidmat" under biro2 dalam organisasi tu sendiri..alhamdulillah..semoga usaha yang kecil untuk sebarkan ketinggian dan keagungan agamaNya di muka bumi ini dipandang oleh Allah SWT..dgn kuasa yang ad, saya berusaha mengajak kawan2 yang dikenali disini untuk join prgm tersebut..ramai kawan2 skula yang dapat sini, so..dengan kuasa yang ad, cuba tarik minat mereka tuk join prgm2 berilmiah mcm ini..tak rugi kan tlg agama Allah? kan Allah dan janji sesuatu dlm surah muhammad ayat 7.. alhamdulillah,usaha tak sia2..salah seorg kawan skula saya, berjaya saya approach n ajak dia g usrah..dia nampak berminat..pas saya test fikrah dia.heE~ bt masa ne..yang da join, under INSAN sahaja lg..untuk komit pada sume organisasi,belum terlintas lagi..risau juga pada komitmen yang sebesar mana je mmpu diberikan..hmm..insyaAllah,, yg penting.. mesej untuk sebarkan islam itu sampai pada mad'u..n peringatan2 demi peringatan sentiasa disalurkan kerana setiap peringatan itu adalah bermanfaat bg org mukmin..(az-zariyat-55)

TANGGUNGJAWAB KITA~

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar.merekalah orang-orang yang beruntung." (3:104)

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. " (9:71)

"Mereka beriman kepada Allah dan hari penghabisan, mereka menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar dan bersegera kepada (mengerjakan) pelbagai kebajikan; mereka itu termasuk orang-orang yang saleh. " (3:114)

"Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik. " (3:110)

wallahu'alam..syukron.:)








2 comments:

  1. yup...betul...betul...betul..
    tahniah atas semangat perjuangan yang melaut itu..
    akh bangga ade ukht mcm enti...heheheh

    ReplyDelete
  2. eleh..yela tu..huhu
    ana lagi bangga dapat akh cam nta..
    hehe =p

    ReplyDelete

submit ur comments regarding posts in this blog.. ;)

recent posted n recent commented in lukisan bicara hati.. ;)

al hikam wa amsal~

klik jangan tak klik..;)

iluvislam
adiWidget Pro-Tajdid Segar

siasah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...