"kita tidak mahu masyarakat kita nanti cemerlang akademik dan ekonominya sahaja..namun,, kontang dari segi iman dan akhlak.jika perkara begini terjadi,, makin kaburlah impian kita untuk melihat intifadho umat islam kembali menerajui peradaban dunia dan agungnya kalimah LAILAHAILLALLAH di persada antarabangsa. masakan tidak,, jika asas pentarbiahan umat islam serapuh ini..impian hanya akan tinggal mimpi.." TAUTAN HATI ;)~

paterikan ukhuwwah..:)

follow me.. ;)

Followers

pengunjung setia~

popular comentators.. ;)

Powered by Blogger Widgets

Tuesday, November 24, 2009

you belong with me or i belong with YOU??



"fah, nak tahu tak..abg kawan ekin meninggal dunia..baru je lg..hazim..kenal kan?" adikku memulakan bicaranya setelah dia pulang ke rumah bercuti sekolah. terkejut aku dengar berita tu..susah nak percaya..hazim tu dulu junior aq kat skula dulu..tergaman aq sebentar..masyaAllah.. adikku, ekin menyambung kembali bicaranya.. "kawan ekin tu, mak ayah dia pg haji..hazim tu meninggal dunia sebab accident.. kawan ekin 2 adeq beradik dia 3 org je..abg dia meninggal..kawan ekin anak ke2..n ade adeq yang msh kecil.." bicaranya kali ini lagi memeranjatkan aq.. parents pg haji? masyaAllah..bagaimanalah perasaan mak ayahnya bilamana anaknya yang sulong meninggal dunia..tetapi, mereka tidak dapat melihat arwah buat kali yang terakhir sebelum dimandi dan dikuburkan? masyaAllah tabahnya parents arwah..mereka bertambah tenang apabila berada di baitullah..subhanAllah.. bukan itu sahaja..ingin juga dikongsi bersama..kisah pemergian dua org sahabat sekolahku satu batch beberapa bulan yang lepas..berita ini sangat menggemparkan warga skula ku.">..seram sejuk..kerna..pada perkhabaran yang pertama, kami diberitakan, salah seorg sahabtku iaitu faiz..meninggal dunia kerna accident..arwah juga pergi untuk selama-lamanya bersama dengan abg kandungnya dalam satu kete..manakala seorg lagi rakan mereka dalam kereta itu terselamat..tapi, cedera parah..mungkin ini merupakan satu ujian yang amat besar pada keluarga faiz kerana pemergian 2 insan tersayang dalam satu masa..beberapa minggu selepas itu, kami dikejutkan lagi dengan pemergian seorg lagi sahabtku iaitu taufiq..pemergiannya ditangisi semua..cara arwah pergi sangat mudah..arwah meninggal kerana mati mengejut.. time 2, arwah sedang tolong2 kat satu rumah nie..ada kenduri kawen..ntah macammana..tiba2 arwah terjatuh..time kat atas ambulans otw ke hosp, arwah menghembuskan nafasnya yang terakhir..innalillahiwainnailaihirojiun..gempar juga satu sekolah dengan pemergian mereka berdua..mereka berdua satu kelas..even aq tak pernah satu kelas dengan mereka..tapi, aq turut berasa sangat sdey dan bersimpati..Allah lebih menyayangi mereka..kita hidup didunia nie..org2 terdekat kita cuma kepunyaan kita yang sementara..yang abadi, hanyalah Allah..dan milik Allah yang kekal sume makhluk di dunia nie..Allah cuma bagi kita pinjam sekejap nikmat nyawa nie..bila2 masa je Allah akan ambil kita semula..jadi, kita yang masih bernafas nie..bersyukurlah..kerana Allah masih belum menarik nikmat panjang umur..itu tandanya..Allah nak bg kita peluang untuk meneruskan pengabdian dan penghambaan kepadaNya..wallahu'alam..al fatihah buat arwah..


"Kami telah menentukan kematian di antara kamu dan Kami sekali-sekali tidak akan dapat dikalahkan" (surah al waqi'ah ayat 60)

"Katakanlah: "Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan." (surah al jumu'ah ayat 8)

" Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila telah datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengenal apa yang kamu kerjakan." (surah almunafiqun ayat 11)




p/s: teringat kat salah seorg sahabt usrah di matrik..yang pergi buat selama-lamanya..arwah syahrom..moga rohnya dicucuri rahmat..ameen..al-fatihah..




No comments:

Post a Comment

submit ur comments regarding posts in this blog.. ;)

recent posted n recent commented in lukisan bicara hati.. ;)

al hikam wa amsal~

klik jangan tak klik..;)

iluvislam
adiWidget Pro-Tajdid Segar

siasah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...