"kita tidak mahu masyarakat kita nanti cemerlang akademik dan ekonominya sahaja..namun,, kontang dari segi iman dan akhlak.jika perkara begini terjadi,, makin kaburlah impian kita untuk melihat intifadho umat islam kembali menerajui peradaban dunia dan agungnya kalimah LAILAHAILLALLAH di persada antarabangsa. masakan tidak,, jika asas pentarbiahan umat islam serapuh ini..impian hanya akan tinggal mimpi.." TAUTAN HATI ;)~

paterikan ukhuwwah..:)

follow me.. ;)

Followers

pengunjung setia~

popular comentators.. ;)

Powered by Blogger Widgets

Monday, November 30, 2009

islam tu mudah ke payah??


"man, man rasa islam tu mudah ke payah?" kulontar pertanyaan serupa itu kepada adik bongsuku.. "hmm..ntahla..jawabnya bersahaja sambil tersenyum.. "kenapa?cakap je..aiman rasa mcm ne?" "hm..susah kot..jawabnya sambil senyumannya masih lekang di bibirnya..aku tersenyum..kenapa agaknya, budak seusia itu boleh menganggap islam yang pada hakikatnya mudah..tapi dirasa payah..kenapa ye?? sengaja aku lontarkan pertanyaan itu pada adikku..sengaja mahu berkongsi apa yang telah aku usrahkan pada junior ku beberapa minggu yang lepas..lagipun blog ini dah lama berhabuk tak berupdate..tak tahu nak letak entri pasal apa..berbalik pasal tadi..aku lantas menceritakan kepada adikku mengenai islam yang mudah..islam itu mudah..tapi, janganlah sampai kita mudahkan ikut cara kita yang tak sepatutnya dimudahkan.. bila nak terang pada budak kecik yang baru berusia 10tahun..tutur kata kena jaga..biar mesej tentang ap yang dimaksudkan mudahnya islam tu sampai pada budak seusia nya..jangan bercakap supaya dia nampak islam tu complicated..ad satu blog(keretamayat.blogspot.com) yang sangat santai penulisannya bercerita tentang islam itu mudah menarik perhatianku untuk mengambil sedikit pengisiannya untuk bercerita pada adikku.. "aiman, nak tahu tak..islam tu mudah..lagi mudah daripada naek basikal..tahu kenapa??" aku bertanya pada adikku..analogi yang diberikan oleh penulis nie sangat menarik perhatianku..ia nampak simple..tapi, sarat dengan info..adikku mengangkat bahu.. "yela..org naek basikal, kena ada kaki nak kayuh basikal..kena ad tangan nak handle basikal..kena ad mata..baru dapat tengok depan..nak kayuh basikal..supaya tahu arah nak bawa basikal tu pergi mana..tapi,, cuba aiman bayangkan..mudahnya islam tu kan, org yang takde kaki n tangan..cacat pun boleh solat..org buta leh pose..org bisu still bole bayar zakat..dan kalu kita tengok..nabi muhammad SAW sendiri makan tak pakai sudu garfu..tapi, pakai tgn..duduk pun kat lantai..tak duduk kat kusi..jadi, org miskin pun boleh makan..ikut cara nabi lagi..kan sunnah tu..dapat pahala lebih..Allah haramkan sesuatu benda..tapi, Dia sebenarnya memberi kita pilihan2 yang laen..lagipun Allah bukan haramkan saje2..cnthnya, org yang makan khinzir tu, cuba bandingkan mayat org yang makan khinzir dgn yang tak makan khinzir..mayat org yang makan khinzir lebih cpt reput dari mayat yang tak makan khinzir..betul nie..memang terbukti ia betul..memang ad kajian yang dah dibuat..lagipun Allah haramkan arak..tapi tak haramkan teh tarik contohnya..Allah haramkan khinzir..tapi tak haramkan nasi lemak..Allah haramkan kita dekat ngan zina..tapi, Allah tak haramkan kawen 4..ha, pape pun..islam tu memang mudah..tapi jangan mudahkan ibadah tau aiman..contohnya,kalu bab solat..tetap kena sungguh2..takleh la kalu penat nak qada..kalu sibuk, nak jamak..faham kan?" aku menamatkan bicaraku..kelihatannya adikku tersenyum sambil mengangguk2kan kepalanya..mungkin dia baru menyedari betapa mudahnya islam..analogi yang diberikan sebenarnya amat mudah difahami even seusia adikku itu..moga kini dia lebih mengerti dan menyedari..hakikatnya..islam itu memang mudah jika kita mudahkannya ikut jalan yang telah digariskan oleh islam..wallahu'alam..


2 comments:

  1. hurm, keretamayat.blogspot.com.. i think i have read it before.. sometimes funny, but not really good because of his word sometimes is too much.. he is abg tabligh.. i said like this but it doesn't mean that i no agree with him.. whoever teach us something has good lesson, it should be accepted.. sorry

    ReplyDelete
  2. it's okay..
    mmg ana mula2 terkejut gak tgk cara penulisan beliau..
    tapi, tak sume tak leh trima..
    ad benda baek kita terima..nyway syukron..

    ReplyDelete

submit ur comments regarding posts in this blog.. ;)

recent posted n recent commented in lukisan bicara hati.. ;)

al hikam wa amsal~

klik jangan tak klik..;)

iluvislam
adiWidget Pro-Tajdid Segar

siasah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...