"kita tidak mahu masyarakat kita nanti cemerlang akademik dan ekonominya sahaja..namun,, kontang dari segi iman dan akhlak.jika perkara begini terjadi,, makin kaburlah impian kita untuk melihat intifadho umat islam kembali menerajui peradaban dunia dan agungnya kalimah LAILAHAILLALLAH di persada antarabangsa. masakan tidak,, jika asas pentarbiahan umat islam serapuh ini..impian hanya akan tinggal mimpi.." TAUTAN HATI ;)~

paterikan ukhuwwah..:)

follow me.. ;)

Followers

popular comentators.. ;)

Powered by Blogger Widgets

Wednesday, March 10, 2010

“Baguslah akak..ayah saya suh mcm nie la..”


Bismillah..assalammu’alaikum wbt..lama benar rasanya tak menitipkan perkongsian daripada pengalaman sendiri setelah beberapa entri sebelum ini hanya mampu berkongsi kisah-kisah pengajaran yang dipetik daripada web-web islamik..rindu benar pada rumahku, setanggiukhuwwah ini..apa khabar tetamu setanggiukhuwwah sekalian?Harapan saya moga dalam keadaan sehat dan sentiasa di bawah rahmat Yang Maha Penyayang..alhamdulillah, jutaan syukur kehadratNya kerana dengan sifat sayangNya kita masih lagi dapat menikmati nikmat iman dan islam utamanya..moga-moga kesempatan dan nikmat panjang umur ini dimanfaatkan pada jalan yang diredhai Allah..jadikan setiap benda yang kita lakukan sebagai ibadah kita..:)

Nowadays memang sangat pack dengan test, quizzes, assignments n so on..tu belum masuk dgn prgm kolej lagi..hmm..mmg agak pack jugak..dalam masa yang agak limit ini perlu juga mencari ruang dan peluang untuk mengisi hati dengan sesuatu yang dapat mendekatkan diri pada Allah..usrah, prgm2 agama yang dianjurkan di masjid, cuba juga saya curi masa untuk pergi..penat memang penat..dengan kelas yang habis petangnya..tak terkecuali kelas2 ganti n kelas tambahan..ditambah dgn unexpected prgm kolej lagi..kdg2 agak meletihkan..

Melihatkan keadaan saya yang agak kurang melekat di bilik, seorang rakan sekelas pernah memuji saya seperti ini.. “ baguslah akak..ayah saya suh macam akak lah..aktif macam nie..ilmu tu bukan kat buku je..tapi, kena aktif join prgm2 mcm akak selalu pg..macamne ye akak bg masa? Akak pandai akademik..agama pun boleh tahan..”
Terkejut saya..tersenyum pun ada..bila dipuji cara saya patut diikuti..betulkah begitu?
Saya segera menafikan sentences terakhir yang keluar dr mulutnya tadi.. “takdelah, akak biasa je..akak rasa tenang bila dapat pergi prgm2 mcm nie..kalu tak pergi, rasa mcm ada something missin’..bila dah lg, rasa puas..lagipun kita pg prgm2 agama, kita dapat dekatkan hati pada Allah..bila hati dekat dengan Allah, terasa jiwa tenang..sebab Allah tiupkan ketenangan dalam jiwa kita..rasa damai bila semua yang dibuat kerana Allah..kalu ada rasa mcm kita buat ada je yang tak kena tuh, kembalilah pada Allah semula..Allah ada jawapannya..” saya mengulas panjang sambil tersenyum, kemudian segera menyambung..
“hah, kamu pernah rasa mcm serba tak kena kan? Mcm setiap org kita nak salahkan, semua benda tak betul..kita je betul..pernah rasa mcm tu?” “pernah” dia membalas..
“hah, bila semua benda tak menjadi, apa puncanya?maksudnya adalah something missin’ dalam diri kita tu..rasa tak kena je kan? Begini..setiap masalah dtg dr Allah..jadi bila rasa mcm tu, kembalilah pada Allah..setiap benda dtg dr Allah n kepada Allah lah tempat kita meminta pertolongan..dekatkanlah diri kepada Allah..rasa nak beragama ini suatu fitrah..mmg kita perlu sebenarnya pad agama..Cuma kdg2 kita tak sedar..even org jahil pun, mereka perlukan kepada agama kerana itu adalah fitrah..fitrah tu tak boleh ditahan kan? Jadi, isi hati2 dgn prgm2 agama tu juga suatu fitrah, sebab rasa mcm tak boleh n tak lengkap kalu tak isi hati dan tak pandu hati kepada sesuatu yang mendatangkan ketenangan dan keluhuran hati..:) jangan takut tuk buat apa yang islam suh buat n tinggalkan apa yang islam larang even ramai org2 islam sendiri yang tak buat kerana segala apa yang islam perintahkan, bawa jutaan hikmah yang terkadang tak terjangkau akal fikiran kita..islam itu cantek, bila kita follow apa yang islam syariatkan, ia jadi cantek juga..” saya mengakhiri huraian saya. Agak panjang..tp, entah apa tah saya merepek..huhu..moga2 perkongsian ilmu dr saya yang agak cetek itu dapat membuatkan dia berfikir..saya mengakhiri topic tersebut dengan ungkapan ini..

“MUJAHIDAH ITU PAHIT KERANA SYURGA ITU MANIS” :)



No comments:

Post a Comment

submit ur comments regarding posts in this blog.. ;)

recent posted n recent commented in lukisan bicara hati.. ;)

al hikam wa amsal~

klik jangan tak klik..;)

iluvislam
adiWidget Pro-Tajdid Segar

siasah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...