"kita tidak mahu masyarakat kita nanti cemerlang akademik dan ekonominya sahaja..namun,, kontang dari segi iman dan akhlak.jika perkara begini terjadi,, makin kaburlah impian kita untuk melihat intifadho umat islam kembali menerajui peradaban dunia dan agungnya kalimah LAILAHAILLALLAH di persada antarabangsa. masakan tidak,, jika asas pentarbiahan umat islam serapuh ini..impian hanya akan tinggal mimpi.." TAUTAN HATI ;)~

paterikan ukhuwwah..:)

follow me.. ;)

Followers

pengunjung setia~

popular comentators.. ;)

Powered by Blogger Widgets

Wednesday, December 9, 2009

kiamat 2012..kiamat boleh diramal?



bismillah..assalammu'alaikum tetamu blog setanggi ukhuwwah sekalian. seperti yang dijanjikan..saya akan post suatu entri tentang cerita kiamat 2012..hmm..bercakap pasal nie, nie la pertama kali saya menjejakkan kaki ke cinema nak tgk cte nie..bukan beriya-iya nak tgk..tapi, tak rancang pun secara kebetulan kawan ajak g..saya pun pg sebab time 2 mmg free.. bila da tgk movie nie..banyak pengajaran yang dapat n banyak benda kita as a muslim perlu berjaga-jaga..
ad setitik benda baek n berjuta-juta titik benda buruk..huhu..begitulah boleh digambarkan.. cte nie juga boleh dikatakan salah satu jarum sulit org barat nak selewengkan aqidah kita as a muslim..selaen cerita fitna yang pernah kecoh suatu ketika dulu.. astaghfirullah.. dipendekkan cte, benda baeknya, cite tu mudah-mudahan dapat diambil pengajaran oleh para penonton mengenai musibah yang melanda. mmg dahsyat la keadaannnya time 2..mula2 dpt dilihat apabila jalan raya retak..kereta yang bersesakan kat atas jalan raya tak dapat dikawal akhirnya berlanggar sesama sendiri dan ad juga yang terhumban entah kemana..kereta api terjunam dengan penuh tragis kerana kehilangan landasan. rumah2 yang berderetan seolah2 digulungkan dan bertindih sesama sendiri dan hancur berderai semuanya..gunung ganang pula tak kurang juga dahsyatnya apabila dipertontonkan keadaan gunung ganang seperti gunung berapi.. bermula pada negara california, hawai, china, amerika syarikat etc..mmg dasyat la keadaan..agak menginsafkan..tapi tak sedahsyat n ngeri keadaan yang sebenar2nya mengikut perancangan Allah..perancangan manusia walau sebijak mana pun takkan terjangkau perancangan Allah yang maha kuasa.. selaen tu, pengajaran laen pun mungkin dapat dilihat melalui kerjasama dan sikap tak pentingkan diri segelintir manusia yang mahu membantu menyelamatkan mereka yang perlukan bantuan..mereka saling membantu untuk sama2 selamat daripada malapetaka tu..agak kurang waras la kan, takkan la ad org yang boleh lepas n tak mati kalau dah nama pun kiamat..tapi, dalam cte nie, bole plak ad yang selamat..mereka yang berada dalam kapal tu selamat la..kalu mcm tu,bukan kiamat namanya..tu tsunami namanya..tak pun musibah..hmm..nie la antara benda yang bole rosakkan aqidah kita..percaya pd benda mcm tu.. sape kata akan ad yang selamat? dah nama pun kiamat..berakhirnya kehidupan semua makhluk di dunia nie..takde siapapun yang akan terlepas..semua akan pergi..bahaya juga cte nie..ingatlah kawanku sekalian..salah satu rukun iman yang perlu kita imani..percaya pada hari akhir..hari kiamat..percaya disini bahawa tiada siapapun yang akan terlepas..n yang paling penting keadaan hari kiamat tak sama mcm yang dlm cte tu..mengarut je cte tu..bila da kata pemikiran manusia..takkan tercapai punya ap yang Allah rancang.. so, renungkan..


p/s; bila da tgk cte 2, msg2 bole amek iktibar sendiri. maaf diatas segala kkrgn dalam penulisan saya..saya juga insan yang lemah..

2 comments:

  1. ada 1 movie tahun 2009 gak...knowing...pasal dunia kiamat..n last2 ada yg terselamat juga..xpe kita sebagai seorang yg dH dewasa tentu boleh berfikir dgn sebaik2 nya..apepun nice blog..cume klu boleh kurangkan grafic sikit..cian kt saya yg pkai streamxy yg laju mcm siput sedut ni tggu page ni loading..hehe

    ReplyDelete
  2. to pm saya baik: huhu..terima kasih atas ziarahnya..insyaAllah cuba dikurangkan..bukan apa..ske kat benda yang warna warni..menarik perhatian..hehe..nyway..terima kasih respon tuk entri yg ini..moga ad manfaatnya.. :)

    ReplyDelete

submit ur comments regarding posts in this blog.. ;)

recent posted n recent commented in lukisan bicara hati.. ;)

al hikam wa amsal~

klik jangan tak klik..;)

iluvislam
adiWidget Pro-Tajdid Segar

siasah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...