"kita tidak mahu masyarakat kita nanti cemerlang akademik dan ekonominya sahaja..namun,, kontang dari segi iman dan akhlak.jika perkara begini terjadi,, makin kaburlah impian kita untuk melihat intifadho umat islam kembali menerajui peradaban dunia dan agungnya kalimah LAILAHAILLALLAH di persada antarabangsa. masakan tidak,, jika asas pentarbiahan umat islam serapuh ini..impian hanya akan tinggal mimpi.." TAUTAN HATI ;)~

paterikan ukhuwwah..:)

follow me.. ;)

Followers

pengunjung setia~

popular comentators.. ;)

Powered by Blogger Widgets

Monday, April 20, 2009

CERITA PENGAJARAN:PENGORBANAN ANAK KECIL


PPENGORBANAN ANAK KECIL~

Kisah ini terjadi d palestin. Pada waktu perang salib antara pasukan muslimin. Pasukan salib yang berasal dari pelbagai penjuru eropah datang ke palestin memerangi kaum muslimin disana. Di palestin ada sebuah keluarga miskin yang terdiri daripada seorang ibu dan anaknya. Ibunya berkata kepada anaknya:
“ pasukan salib telah menguasai daerah kita dan merampas semua kekayaan kita. Kita tidak memilki apa2 lagi melainkan seekor kambing . “anakku, ibu minta agar kau menjaganya dgn baik. Kerana itulah harta kita yg satu2nya!”
Sang anak membawa kambingnya ke tempat pengembalaan yang subur dan membiarkan kambing2 itu memakan rumput2 hijau yang segar. Ketika kambngnya asyik makan, dia duduk di bawah pohon yg rending sambil mengawasinya . anak itu berkata pada dirinya sendiri : “susu yang akan keluar dari kambing ini adalah satu2nya sumber makanan bagku dan ibuku. Sebahagian lagi untuk diminum. Maka aku harus, mengembalakanyya dgn baik!”

Ketika dia asyik berfikir dan mengelamun, tiba2 dia terdengr derap kaki kuda. Ia melihat kea rah dtgnya suara kuda. Di kejauhan debu mengepul, dan ia melihat ada rombongan pasukan dating.segera ia lari kearah kambing kesayangannya dan membawanya bersembunyi ke semak2 yang rimbun. Dari balik semak, ana itu melihat pertempuran yg sengit . sekelompok pasukan salib sedang mengejar2 pasukan kaum muslimin. Anak itu terus menunggu sampai pasukan itu menjauh.lalu ia menuntun kambngnya menuju ke rumah bagi meliht keadaan ibunya.

Saat ia sedang hampir ke rumahnya ia melihat seorang tentera muslimn, sedang memapah temannya yang sakit. Tentera itu meminta ank tersebut sedikit air untuk diminum. Anak itu tidak menemukan air di rumahnya kecuali sedikit dan tidak cukup untuk minum. Anak itu segera berfikir. Ia kembali ke rumahnya mengambil mangkuk . lalu memerah susu kambingnya dan memberikan mangkuk yang berisi susu itu kepada dua org tentera muslimin tersebut. Ketika dirasa masih kurang, ia terus memerah susu kambingnya sampai keduanya cukup minum. Kedua tentera itu mengucapkan terima kasih kepadanya. Tentera yg terluka berkata kpdnya dgn suara tersekat2..:
“Allah memberkatimu anakku..kau telah menyelamatkan nyawaku!”
Keduanya lalu berpergian. Sang anak mask ke dalam rumahnya. Sang ibu marah melihat apa yg dilakukan oleh anaknya: “ap yg kau lakukan anakku? Kau telah memerah semua isi susu kambing kita dan kau berikan kepada dua tentera itu. Dan kau tidak tinggalkan untuk kita sama sekali..!”
Sang anak berkata lembut pada ibunya: “ ummi, kita sabar sebentar. Tak lama lagi susu kambing itu akan terisi kembali ummi..aku tidak sanggup membiarkan tentera terluka itu mati kehausan!”
Bulan berganti bulan, kaum muslimin d bwh pmpinan salahuddin al ayubi akhirnya memenangi peperangan. Tatkala, anak itu sedang bermain di depan rumahnya, ia melihat ada dua org sedang berjlan ke arahnya. Keduanya mengiring kambing yang cukup bnyk jumlahnya.
Salah seorang dari keduanya berkata: “ anak yg soleh,, ini kambing yang jumlahnya 4o ekor. Semuanya dihadiahkan untukmu dari komandan kami.kau telah berjasa menyelamakan nyawanya..!”
“tetapi aku tidak melakukan hal yang selayaknya..untuk menerima hadiah yg sbyk ini tuan.” Sahut si anak.
“bahkan kau telah berjasa besar sekali. Kau telah menyelamatkan salah seorg komandan pasukan kprcyaan sultan salahuddin al ayubi. Secara tidak langsung, kau telah turut serta dalam kemenangan kaum muslimin. “
2 tentera tersebut menyalami amak itu dgn hangat lau berpergian. Ketka keduanya melangkah pergi, sang ibu keluar dari rumah. Ia terus mendkap anaknya dgn penuh kasih syg seraya berkata: “ aku telah mendengar semua percakapa kalian anakku..segala puji bg Allah yang telah menggantikan harta kita yg hlang…!’
“amal kebaikan tidak pernah hilang ummi..”
Jawab sang anak lirih..


~dipetik daripada buku “di atas sejadah cinta tulisan habiburrahman el shirazy~
subhanAllah..org yg miskin pun berusaha untuk menderma..kerana mereka menderma n mereka sumbangkan krn Allah..mempunyai gnjrn yg sngt besar n percaya dgn janji Allah bhwa Allah akan melipat kali gandakan rezeki buat mrk…insyaAllah,, bnyk lg pengajaran yg kita dapat daripada cerpen ini..mudah2an kita sume mengambil ikhtibar..insyaAllah~

No comments:

Post a Comment

submit ur comments regarding posts in this blog.. ;)

recent posted n recent commented in lukisan bicara hati.. ;)

al hikam wa amsal~

klik jangan tak klik..;)

iluvislam
adiWidget Pro-Tajdid Segar

siasah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...