"kita tidak mahu masyarakat kita nanti cemerlang akademik dan ekonominya sahaja..namun,, kontang dari segi iman dan akhlak.jika perkara begini terjadi,, makin kaburlah impian kita untuk melihat intifadho umat islam kembali menerajui peradaban dunia dan agungnya kalimah LAILAHAILLALLAH di persada antarabangsa. masakan tidak,, jika asas pentarbiahan umat islam serapuh ini..impian hanya akan tinggal mimpi.." TAUTAN HATI ;)~

paterikan ukhuwwah..:)

follow me.. ;)

Followers

popular comentators.. ;)

Powered by Blogger Widgets

Wednesday, January 21, 2009

menyelusuri sejenak cinta di rumah hasan al-banna,, ;)


assalammu'alaikum wbt,,
hati2 ini tiba2 tergerak nk kongsi kisah kehidupan hasan al-banna di rumah.. kebiasannya,,kita biasa benar dengar hasan al-banna di medan perjuangan..tapi,, jarang sekali kita dgr kisahnya di kediamannya..jom,, :)

mari kita lihat dulu komposisi keluarga imam hasan al-banna rahimahullah. al banna dikurniakan 6 org cahaya mata. terdiri daripada seorg ank lelaki dan 5org ank perempuan..urutannya:

1-wafa: merupakan anak perempuan yang sulung sekaligus merupakan isteri seorg da'ie yang terkenal iaitu sa'id ramadhan rahimahllah. ketika al-banna meninggal dunia,, dia berusia 17 tahun.

2- ahmad saiful islam: merupakan seorg peguam sekaligus setiausaha general majlis peguam mesir dan bekas anggota parlimen mesir. dilahirkan pada 22november 1934. berjaya memperoleh gelaran sarjana di bidang HAM tahun 1956 dan darul ulum 1957. usianya baru 14 tahun,2bulan,2 hari ketika al-banna meninggal dunia.

3- dr.tsania: merupakan pensyarah urusan pengaturan rumah tangga. mengajar sejumlah universiti di arab saudi. dia baru berusia 11 tahun ketika al-banna meninggal dunia.

4- ir. raja': ketika al-banna meninggal dunia,, usianya sekitar 5 setengah tahun.

5- dr. halah: pensyarah kedoktorandi universiti al-azhar.

6- dr.istisyhad: pensyarah ekonomi islam. dia masih dalam kandungan ibunya ketika al-banna meninggal dunia. jika diimbas semula,, menurut analisis doktor, dia harus digugurkan dari kandungan lantaran penyakit yang dideritainya serta bahaya kehamilan yang mengancam nyawa si ibu. para pengamal perubatan menetapkan pada 12 febuari bertepatan dgn hari kematian imam hasan al-banna. tapi,, Allah swt berkehendakkan sesuatu yang laen. istisyhad lahir dgn sehat. dan kerana rangkaian peristiwa itulah dia dinamakan istisyhad yang beerti memburu mati syahid.


mahu tahu tentang masa kecil ank2 hasan al-banna??

anak adalah pelaburan besar untuk dakwah dan tentu sahaja untuk kemanusiaan scr keseluruhanny. kerana itulah hasan al-banna melakukan perancgn yang baek untuk ank2nya. dia selalu menjg proses pelaksanaan rencana itu dalam sebuah carta yg mengandungi semua mslh ank2nya yang penting untuk diberikan perhatian seperti masalah kesihatan dan masalah kemajuan ataupun kemunduran mereka dalam menguasai pelajaran di sekolah.

diantara perkara yang diiingati oleh saiful islam(ank lelakki hasan al-banna) ialah, carta itu mengandungi antara lain:

-tarikh dan sej kelahiran
-nombor kelahiran
-jadual pemberianubat dan makanan
-surat keterangan doktor
-keterangan ataupun catatan mengenai keadaan penyakit secara terperinci.
-ijazah anak2.
-catatan prestasi anak2 di sekolah.
-dan lain2..

setiap anak2,, al-banna disediakan cttn msng2. di dalam carta itu, imam hasan al-banna menuliskan sendiri keterangan terperinci sej dan tarikh kelahiran,nombor kelahiran, p0la pengaturan mknn bg si kecil dan seterusnya. al banna juga mengumpulkan semua surat keterangan ataupun resit doktor yg merawat anak2nya, keterangan terperinci yang diberikan yang lengkap dgn tarikh ianya diberikan. setiap
laporan itu disertakan dgn catatan kecil mengenai keadaan si anak mengambil ubat? berapa dos ubat yg perlu diambil?apakah semua ubat yg diberikan oleh doktor sudah diminum sepenuhnya??

dalam carta itu juga tersusun rapi semua ijazah dan laporan anak2nya. "ayah meletakkan di bhgn plg utama, dgn bbrapa cttn yang ditulisnya sendiri. misalnya sahaja, tulisan ayah mengenai laporan dan ijazah saiful islam,ditlisnya , 'saif perlu peningkatan dalam hal itu dan ini...' wafa perlu dibantu dalam mata pelajaran ini..." ujar tsana demikian catatan demi catatan itu ditulis oleh hasan al-banna ntuk satu persatu anak2nya...

hebatkan hasan al-banna.. even sibuk dengan urusan dakwah,, tapi..urusan hal-ehwal rumah tangganya tak pernah diabaikan. malah,, ia tersusun dengan rapi dan kemas..:)



-petikan daripada buku,, "cinta di rumah hasan al- banna-"

No comments:

Post a Comment

submit ur comments regarding posts in this blog.. ;)

recent posted n recent commented in lukisan bicara hati.. ;)

al hikam wa amsal~

klik jangan tak klik..;)

iluvislam
adiWidget Pro-Tajdid Segar

siasah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...