"kita tidak mahu masyarakat kita nanti cemerlang akademik dan ekonominya sahaja..namun,, kontang dari segi iman dan akhlak.jika perkara begini terjadi,, makin kaburlah impian kita untuk melihat intifadho umat islam kembali menerajui peradaban dunia dan agungnya kalimah LAILAHAILLALLAH di persada antarabangsa. masakan tidak,, jika asas pentarbiahan umat islam serapuh ini..impian hanya akan tinggal mimpi.." TAUTAN HATI ;)~

paterikan ukhuwwah..:)

follow me.. ;)

Followers

pengunjung setia~

popular comentators.. ;)

Powered by Blogger Widgets

Sunday, May 30, 2010

Sensitiviti kita.. tak sensitifkah anda??



Assalammu’alaikum wbt.
Selamat bertemu kembali di teratak lukisan bicara hati. Apa khabar sahabat2? Saya harap semuanya dalam keadaan sehat sejahtera dan senantiasa di bawah payung rahmat Allah SWT. Ameen ya Rabbal ‘alamin. Bagi yang baru menziarahi teratak ini, teruskan menziarah. Moga anda dapat gain somethin’ di rumah ini walapun pada hakikatnya tidak banyak yang dapat saya kongsikan dengan anda semua memandangkan saya juga seorang hamba yang lemah dan masih mentah, baru berjinak-jinak dengan dunia penulisan. Apa yang dapat dikongsikan, saya akan kongsikan. Moga ada manfaatnya dan ada ganjaran daripada Nya. Wallahu’alam. Entri kali ini merupakan sedikit cetusan rasa tidak puas hati saya dengan realiti masyarakat sekarang. hm,,bunyi cam ganas je kan? memang sekarang saya sangat tidak berpuas hati, agak marah, dan sensitif tentang penyakit umat zaman sekarang ini makin menebal. Apa penyakitnya? Teruskan pembacaan anda ye. (Sila klik pada pautan klik more di bawah)



Baiklah, saya teruskan dengan entri kali ini. straight to the point, siang tadi, ada satu rancangan realiti tv yang agak menjengkelkan bagi saya..tak perlu lah rasanya nak mention rancangan apa. Tapi, bagi saya cerita itu sngt2 berjaya memburukkan reputasi agama islam. Saya masih ingat lagi, terngiang-ngiang kata2 sang pengarah filem dengan bangganya apabila diwawancara reporter:

“Saya tengok cerita mcm pelacur dan lain2 dah banyak dalam industri kita sekarang. so, skrg nie saya nk buat satu cerita yang lain dari yang laen. Saya nk bagi pengajaran pada penonton diluar sana supaya jgn jadi macam nie. ”

Anda nak tahu apa cerita yang beliau arahkan?? Suatu cerita berkenaan cinta kaum sejenis. GAY! Saya tak tahulah betapa bangganya pengarah itu menjawab dan mengulas pertanyaan demi pertanyaan yang keluar dari wartawan. Apakah beliau tidak punya sensitiviti sedikit pun tentang keburukan cerita seperti itu yang membawa impak yang negative?! Ye, kalau tak ada rasa sensitiviti terhadap isu itu, tidakkah ada rasa malu untuk terbitkan cerita itu? Cerita2 sebegitu hanya akan menjatuhkkan maruah agama. Tidak khuatir kah dipandang serong oleh msykt non muslim khususnya?! Hakikatnya, itulah perkara buruk dan keji! Perhubungan kaum sejenis adalah perbuatan yang dilaknat oleh Allah SWT! Ye, niatnya baek. Saya sangat bersetuju dengan beliau. Niatnya mmmg baek. Untuk sedarkan masyarakat diluar sana tentang keburukan perhubungan seperti itu,.tetapi, adakah dengan cara memperlihatkan filem pendek yang memaparkan aksi-aksi yang tak sepatutnya itu dikira boleh memberi pengajaran?! kena ingat, matlamat tak halalkan cara. Niatnya saya salute, tapi..Caranya salah. Yang haq dan yang batil tidak boleh seiring. Teringat saya pada salah Satu sifat istimewa islam iaitu inqilabiyyah. Tertegaknya islam di atas keruntuhan jahiliyyah. Islam tak boleh berdiri sama dengan jahiliyyah. Terimbau saya pada sirah nabi Muhd SAW. Ketika baginda ditawarkan harta, pangkat, wanita dan takhta, dengan syarat baginda mesti menghentikan dakwah baginda. Tapi, Apakah yang baginda buat? Baginda tolak semua itu dan memilih untuk teruskan berdakwah. Adakah relevan tindakan ini? kalu kita ikut logic, boleh je Nabi terima kesemua pemberian2 itu dan meneruskan berdakwah. Yelah, peduli apa, baginda dah sudah menjadi orang besar kerana dianugerahi takhta dan pangkat. Ada bonus harta dan wanita lagi. Tapi, apakah simboliknya nabi menolak pemberian itu? Cukup dangkal pemikiran kita jika berfikir nabi itu tidak sepatutnya menolak pelawaan itu bukan? Tapi, hakikatnya nabi lah yang paling cerdik peribadinya. Nabi menolak pemberian itu kerana nabi berfikir, islam tak boleh ditegakkan dengan cara sebegitu. Harta, pangkat, takhta dan wanita itu hanyalah cara yang dilakukan oleh masyarakat yang jahil. Islam itu terlalu agung nilainya. Tidak boleh didirikan islam atas stand jahiliyyah, selain itu, ianya juga sebagai simbolik islam itu tidak boleh dijual beli. subhanAllah, hebatnya nabi berfikir. Sampai begitu sekali baginda nak mempertahankan kesucian agama islam. Jahiliyyah tidak boleh dicampur adukkan jika mahu memelihara kemurnian islam. Tapi, bagaimana dengan realiti masyarakat sekarang?? adakah dengan melakukan filem seperti ini merupakan salah satu penyelesaian untuk mengurangkan masalah?? TIDAK!! Sebaliknya, bagi saya menambahkan masalah. Kenapa saya berkata begitu? Sebab..saya tengok dah menjadi trend, remaja khususnya remaja skrg lebih gemar meniru sesuatu daripada bahan berbentuk hiburan kerana ianya menyeronokkan. Filem rempit,pelacuran, dan sebagainya yang berlambak dalam industri filem sekarang telah menyebabkan berlaku penyumbangan juga terhadap kes-kes tersebut yang secara realitinya berlaku di negara kita. Lantas, banyaklah kes dumping babies everywhere n so on..so bila dah jadi, sapa yang nak disalahkan?? Obviously, Kenapa tidak menyediakan satu rancangan yang memaparkan rancangan yang baek?! Satu analogi yang cukup menarik. Kisah ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus, sedangkan ianya berjalan bengkok. Boleh ke anak ketam itu nak jalan lurus?! Fikir-fikirkanlah, kalau betul niat nak bagi nasihat dan nak sedarkan masyarakat, buatlah sesuatu yang memberikan contoh yang baek, jika sedemikian, ianya bolehlah dikatakan sebagai salah satu alternatif untuk kita kembali mengajak manusia ke pangkal jalan. Wallahu’alam bis sowab. Yang baek dtg daripada Allah, yang buruk juga datang dr Allah tetapi disandarkan ats kelemahan saya sendiri. Assalammu’alaikum.

p/s: Saya minta maaf jika menyentuh sensitiviti mana2 pihak. Tegur saya jika saya silap. Asif jiddan.





No comments:

Post a Comment

submit ur comments regarding posts in this blog.. ;)

recent posted n recent commented in lukisan bicara hati.. ;)

al hikam wa amsal~

klik jangan tak klik..;)

iluvislam
adiWidget Pro-Tajdid Segar

siasah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...