"kita tidak mahu masyarakat kita nanti cemerlang akademik dan ekonominya sahaja..namun,, kontang dari segi iman dan akhlak.jika perkara begini terjadi,, makin kaburlah impian kita untuk melihat intifadho umat islam kembali menerajui peradaban dunia dan agungnya kalimah LAILAHAILLALLAH di persada antarabangsa. masakan tidak,, jika asas pentarbiahan umat islam serapuh ini..impian hanya akan tinggal mimpi.." TAUTAN HATI ;)~

paterikan ukhuwwah..:)

follow me.. ;)

Followers

pengunjung setia~

popular comentators.. ;)

Powered by Blogger Widgets

Wednesday, May 19, 2010

biasa tanda istimewa..:)


Assalammu’alaikum. Dah nk masuk seminggu cuti dan berada di rumah. Rasanya mcm takde benda je buat di rumah. Apa lah sumbangan yang dapat diberikan. Jangan kata sumbangan untuk islam. sumbangan untuk family pun ntah ada atau tidak. Siang tadi, sedang sibuk meneliti koleksi buku-buku di dalam almari, tangan ini terasa tertarik untuk mengambil sebuah buku, “diari sufi” tajuknya. Hasil tulisan siti munazakiah. Buku yang dibeli time gab paper ais ari tu. Baru sempat membeli n membelek2 tapi tak sempat membaca lagi. insyaAllah di kesempatan yang ada time cuti nie insyaAllah nak usahakan seberapa boleh buku-buku yang hanya mampu dibeli dan dipamer. Tapi, nak baca sket punya berat. masyaAllah. Berbalik pada buku tadi, “diari sufi”. Buku yg agak menarik. Kandungannya seperti diari. Tetapi, terkandung banyak hikmah dan pengajaran. Sgt puitis bait-bait tulisan yang lahir. Tersentuh hati org yang membacanya. Tambah-tambah lagi org yang minat sastera mcm saya..heee..ada satu part yang membuat saya terduduk dan berfikir lama..satu part yang mengatakan “biasa tanda istimewa”Manusia secara fitrahnya hanya akan merasakan sesuatu itu penting tatkala memerlukan atau sedang dalam kesusahan yg amat sgt. Akan tetapi, kita lupa bahawa hidup ini ibarat sebuah cerita yg ada permulaan, pertengahan dan akan berakhir di hjungnya. Sebuah cerita yg tidak akan ada ulangan episode. Hanya ruang dan peluang untuk memperbetulkan plot seterusnya sahaja yang ditawarkan oleh Pencipta skripnya yakni Allah SWT Yang Maha Esa.
Kejadian alam yang maha indah ini dan sempurna sering kita pandang sepi sedangkan alam ini yang kita pinjam setiap waktu. Kita lupa bahawa setiap hari yang dilalui adalah hak Allah SWT dan kita hny meminjamnya buat melangsaikan amanah yg dipertanggugjawabkan. Tidak kira siapa kita, setiap yang dilakukan harus kerana Dia, Tuhan pemilik sekian alam. Mengingati Allah SWT seharusnya tidak ssh. Menginsafi diri pula sepatutnya tidak sukar kerana Allah SWT mengiringi setiap langkah kita dgn peringatan yang berulang ganti.
Menarik kan? Penulisannya bersahaja tetapi sangat berhikmah. Kata-katanya mudah difahami dan dihadam oleh setiap orang yang membacanya. Seperti kata penulis di atas, kita cepat alpa dgn kehidupan yang fana. Sedangkan hidup di dunia ini hanyalah sementara sahaja. Akhirat lah kampong halaman yang kekal abadi.
Penulis menyimpulkan tulisan beliau di atas dengan menyuruh kita berdoa. Mudah-mudahan Allah SWT memelihara kita daripada kelalaian dan kekhilafan sedangkan kita tanpa segan berjalan, berlari dan adakalanya berjengket di atas muka bumi ini tanpa mengingatiNya hingga langkah itu boleh membuat kita tersungkur menyembah semula ke bumi.

“..sesungguhnya Allah SWT mencintai org2 yang terus menerus berdoa..”(hadis riwayat Al-Auza’i)

No comments:

Post a Comment

submit ur comments regarding posts in this blog.. ;)

recent posted n recent commented in lukisan bicara hati.. ;)

al hikam wa amsal~

klik jangan tak klik..;)

iluvislam
adiWidget Pro-Tajdid Segar

siasah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...