"kita tidak mahu masyarakat kita nanti cemerlang akademik dan ekonominya sahaja..namun,, kontang dari segi iman dan akhlak.jika perkara begini terjadi,, makin kaburlah impian kita untuk melihat intifadho umat islam kembali menerajui peradaban dunia dan agungnya kalimah LAILAHAILLALLAH di persada antarabangsa. masakan tidak,, jika asas pentarbiahan umat islam serapuh ini..impian hanya akan tinggal mimpi.." TAUTAN HATI ;)~

paterikan ukhuwwah..:)

follow me.. ;)

Followers

popular comentators.. ;)

Powered by Blogger Widgets

Wednesday, April 22, 2009

SAINS MENEMUI ADAM DAN HAWA??



Manusia terus mengkaji berkenaan asal usulnya & Al-quran sendiri meransang manusia ke arah itu berdasarkan kata2 Allah dlm surah al-ankabut ayat 20 yang bermaksud: "katakanlah, 'berjalanlah di muka bumi Allah ini dan perhatikan bagaimana Alah menciptakan manusia dari permulaannya, kemudian Allah menjadikannya sekali lg (di akhirat)'"

Kajian manusia melahirkan penemuan baru dlm bidang ilmu genetik. para saintis pada hari ini menyedari gen manusia menyimpan rahsia yg bernilai berkenaan diri dan asal usul manusia mengikut para saintis, 99.9 peratus gen(genomes) yg terdapat dlm diri manusia adalah sama(identical)dan hny 0.1 peratus yg berbeza. peratus yg berbeza yg sedikit ini rupa2nya mengandungi rahsia mengenai keturunan manusia pd peringkat awal dahulu. apabila kita menyebut mengenai gen,kita sebenarnya sdg bercakap mengenai DNA krn gen mengandungi DNA. scr dasarny, DNA yg terdpt dlm sel seseorg menentukan rupa bentuk dirinya yg sbnr, sehinggakan warna matanya pun ditentukan oleh DNA ini. gen atau DNA ini dtg drpd kedua ibu bapa seseorg dan apabila dia pula berkhwin, dia menurunkan campuran DNA yg baru kpd anak2nya dan begitu juga seterusnya shngga ke hari ini. justeru, gen2 ini terus berubah dari semasa ke semasa kesan daripada campuran DNA lelaki dan perempuan.

walaubagaimanapun,, saintis mendapai, dua bahagian gen manusia tidak dipengaruh sedikit pun oleh benih ataupun DNA drpd psgn mrk, justeru keasliannya oleh dikatakan terpelihara smp ke hari ini. kedua-dua itu adalah kromosom Y yang diperturunkan drpd pihak lelaki kpd keturunannya yg lelaki dan DNA mitochondria yg diperturunkan drpd phk perempuan kepada keturunannya yg perempuan. justeru, dgn mengkaji kromosom Y seseorang lelaki, para sainstis dpt mengenalpasti keturunannya daripada sblh pihak lelaki. demikian juga dgn mengkaji DNA mitochondria seseorg wanita, para saintis dpt mengenalpasti keturunannya di sebelah pihak wanita.

pada tahun 1987, sekumpulan pkr drpd Universiti California di Berkeley melaporkan hasil kajian mrk yg dilakukan ke atas 147 wanita yg mempunyai ltr blk geografi yg berbeza. pkr2 ini, mengkaji DNA mitochondria wanita2 ini dan mendapati kesemua mrk dtg drpd ibu yg satu. penemuan ini dilaporkan dlm majalah nature(volume 325, 1 januari 1987) di bawah tajuk Mitochondrial DNA and Human Evolution.

pada tanggal 23 november 1995, majalah The Times pula melaporkan mengenai hasil ujian yg dilakukan ke atas kromosom Y sekumpulan seseorang lelaki. Dr. michael Hammer, seorg pakar genetik dari Unversiti Arizona yg terlibat dgn ujian itu mendapati, kaum lelaki juga mempunyai bapa asal yg sama.

Tidak dapat dinafikan, kajian-kajian ini masih berada di thp awal. namun begitu, penemuan2 ini walaupun msh thp awal. ia begitu menarik krn ia selari dgn konsep islam yg mengatakan manusia berasal drpd bapa dan ibu yg sama iaitu Adam dan Hawa. tambahan daripada itu juga jelas menunjukkan asal usul manusia tidak ada sebarang perkaitan dgn makhluk haiwan seperti beruk dan monyet seperti yg termaktub dalam teori evolusi darwin.


SUMBER:QURAN SAINTIFIK tulisan DR. DANIAL ZAINAL ABIDIN.

No comments:

Post a Comment

submit ur comments regarding posts in this blog.. ;)

recent posted n recent commented in lukisan bicara hati.. ;)

al hikam wa amsal~

klik jangan tak klik..;)

iluvislam
adiWidget Pro-Tajdid Segar

siasah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...