"kita tidak mahu masyarakat kita nanti cemerlang akademik dan ekonominya sahaja..namun,, kontang dari segi iman dan akhlak.jika perkara begini terjadi,, makin kaburlah impian kita untuk melihat intifadho umat islam kembali menerajui peradaban dunia dan agungnya kalimah LAILAHAILLALLAH di persada antarabangsa. masakan tidak,, jika asas pentarbiahan umat islam serapuh ini..impian hanya akan tinggal mimpi.." TAUTAN HATI ;)~

paterikan ukhuwwah..:)

follow me.. ;)

Followers

pengunjung setia~

popular comentators.. ;)

Powered by Blogger Widgets

Wednesday, April 22, 2009

MUSLIMAH DAN GAMBAR..MANA SALAHNYA??






Muslimah & Gambar.. Di mana salahnya..?
Kadangkala, tika diri ini menenangkan minda dari memikir2 perkara yg rumit ataupon merehatkan minda dari kerja rumah yg melelahkan, terlihat lah akan individu2 yg menyatakan diri mereka Muslimah meletakkan ganbar2 mereka pada page2 mereka.. tidak kiralah samada di Friendster, Myspace, mahupon blog sekalipun.. tidak lupa juga bg mereka yg menggunakan ym sebagai medium perhubungan... terbit rasa hairan di dalam hati ini.. dimanakah perginya rasa segan mereka..? tiadakah terbit rasa malu di hati mereka..?



ADA APA DENGAN GAMBAR..??

Baiklah... ana rase mungkin ramai yg membaca perkara ini merasa pelik..? Mungkin juga masing2 sudah memasang ayat bagaimana mahu melawan apa yang ana taipkan selepas ini.. ana amatlah berharap antunna (khususnya) semua membuka pintu hati masing2 dan bersedia untuk menerima apa yg ana mahu perkatakan selepas ini...

ana mulakan dengan persoalan..
Perlukah diupload gambar untuk totonan umum..? Mengapa..??
1.Supaya orang yg x kenal aku pon boleh kenal aku.
2.Supaya orang yg dh kenal aku boleh melihat aku selalu.
3.Supaya friendster aku jd kunjungan ramai...sbb ape..?
dan byk lagi ana rase....

jd.. di atas adalah sebahagian survey ana terhadap pemilik2 Friendster dan respon mereka...


KERANA GAMBARMU ITU BEGITU BERHARGA

Sedarlah wahai Muslimah... tidakkah kamu merasakan gambarmu itu sungguh berharga..? adakah kamu fikir wajahmu diciptakan semata2 untuk pandangan umum..??
Tak salah rasanya jika ana mengatakan ramai yg bangga meletakkan gambar dgn niat mahu mempertontonkan kecantikan yg telah dikurniakan Allah kpdnya..
Adakah kamu fikir kebarangkalian gambarmu itu dijadikan bahan bg Muslim meruntuhkan IMAN mereka..? Sanggupkah kamu dituduh sebagai peruntuh keimanan seorang Muslim..?? Dikira 'beruntunglah' jika begitu.. tidak kurang juga yg hanya menjadi modal umpatan bg lelaki2 yg mengenali kamu..? Adakah kamu tahu apa yang mereka bualkan dibelakang kamu..? Jika kamu tahu, cuak kamu nk mengupload gambar kamu di alam maya ini..

Diingatkanlah juga kpd kamu bahawa kemudahan sekarang semakin canggih hari demi hari...
Tidakkah kamu igt bahawa gambar2 di alam maya ini boleh di'save' dgn sng dgn hanya menekan bahagian kanan tetikus dan mengelik pd Save As sahaja boleh menjadikan gambarmu itu diabadikan di dlm komputer sang lelaki... Apa yang perlu dirisaukan sebenarnya bagi mereka yg mmg mahukan kecantikan mereka ditunjuk2..?
INGAT..!! dengan kemudahan sekarang.. dgn mudah gambarmu itu di'edit' oleh mereka yg tidak bertanggungjwab dengan menggunakan Photoshop,Fireworks, dan lain2.. Hanya dengan satu kesilapan sahaja, jangan terkejut jika gambarmu secara tiba2 terpampang besar pd skrin website yg tidak sepatutnya.... Adakah ketika itu kamu mampu lg berbangga..? Apa yg mampu anda lakukan ketika itu..?? Hanya merintih x tentu pasal sahaja atas kesilapan yg dilakukan olehmu sendiri...
(jaga2..!! ana juga seorang yg boleh dikatakan mahir dlm adobe photoshop ini.. hehehe...)


MUSLIMAH DAN GAMBAR~

Perlu ana tekan kan di sini bahawa ana bukanlah musuh2 kamu semua, bukanlah mahu mengaibkan ataupon menghentam antunna semua.. tp ana adalah saudara seislam mu yg enggan melihat wajah2mu menjadi tontonan umum... tidak rela melihat mukamu dipaparkan sewenang2nya di alam maya.. Meskipun antunna sudah lengkap menutup auratmu..
namun tatkala fitnah mengundang, muka tetap dikategorikan sebagai aurat ..

Sebenarnya perkara ini telah dijelaskan dalam post yg terdahulu..Keluhan Buat Kaum Hawa

Sanggupkah kamu dituduh sebagai peruntuh keimanan seorang lelaki..? Perosak ketaqwaan seorang Muslim..?? dan lebih teruk lg menjadi Anak Panah syaitan..??

Ini semua bukanlah satu rekaan semata2... Sabda Nabi: Perempuan itu boleh menjadi sebaik2 anak panah bg syaitan....(mafhum)

Sedarlah muslimah/akhowat.. sudah tiba masanya antunna sedar bahawa wajahmu itu hanya Halal dilihat berkali2 oleh mereka yg btol2 layak sahaja.. tidak perlulah berbangga dgn apa ygtelah Allah anugerahkan kpdmu dgn menggunakanya sbgi Anak panah kpd syaitan..Na'uzubillah..!! Jika kamu semua tetap tidak mahu membuang gambarmu dr alam maya ini dgn seribu satu alasan... hanya satu pesan ana... BERHATI2LAH...!!



*secara jujurnya ini bukanlah artikel pertama yg berkaitan tntg bende nih.. ini hanyalah suatu kesimpulan dn pndpt tambahan ana hasil pengkajian tntg hukum mengupload gambar bg wanita... kerana perkra ini berkaitan dgn agama.. ana harap tiada siapa yg tidak berpuas hati dgn ana.. jika ade sebarang ketidak puas hatian boleh jer YM dgn ana... ataupon letak komen..insya allah dijawab sebaik mungkin.. jika kamu berada di pihak yg btol buat ape takut2..!! mari kemukakan hujah anda..*

(Artikel ini sepatutnya lebih dirasai oleh bdk sekolah agama..(Al-Amin la tuh)...setelah perkara ini tersebar luas, ramai yg mendelete account Friendster mereka setelah mnyedari perkara ini.. jika mereka boleh, anda bila lagi..??)


-ini ijtihad ana-
wallahu a'lam.

comments:


~Akuilah hakikat kejadian dirimu menjadi pelemah keimanan lelaki. Seandainya pakaian malu kau tinggalkan daripada tubuhmu dan perbatasan aurat kau pandang sebarangan, jadilah dirimu sekuntum bunga yang indah, tapi sayang tidak berduri. Kau tidak layak lagi dimahkotakan sebagai si mawar berduri. Ingatlah sahabatku yang tersayang, Ingatlah bahawa ciri-ciri wanita solehah ialah dia tidak melihat lelaki dan lelaki tidak melihat kepadanya kecuali atas urusan yang diizinkan. Sesuatu yang tertutup itu lebih indah dan berharga jika dibandingkan dengan sesuatu yang terdedah. Yang tertutup itu indah! Alangkah baiknya jika kau memelihara keindahan dirimu sebagai hadiah yang kudus, suci, mahal dan berharga buat kumbang yang terpilih yang dijanjikan Allah buatmu..:)

~salam ana sangat stju bila mengatakan wanita hrus menjaga kesemua perhiasan nya darpada pandangan llki yang bukan mahramnyanya malah tuntutan ini amat penting bagi menjaga kehormatan wanita itu sendiri.. biarlah dikatakan kolot tidak mengikuti perkembangan zaman ttpi dari sudut lain kami menjaga kaum llki dari menghampiri neraka.. yang kebanyakan nya berpunca dari diri kami sendiri.bukanlah sakah kaum llki andai wanita dperlakukan haiwan ttpi sedarlah hakikat sbagai seorang wanita yang mnjdi fitnah kepada kaum llki..


persoalan??

~muke aurat ke x..?

jawapan~
Syeikh Abu Irsyad Al-Banjari dalam kitabnya Sabilal Muhtadin menyebut dalam bab aurat mengatakan, "muka, apabila dilihat ia mendatangkan fitnah, maka termasuklah ia dari golongan anggota yg wajib ditutup.."

Dan, jika anda masih mempertikaikan perkataan 'fitnah' di atas, jangan terkejut jika ade laman web yg meletakkan gmbo2 muslimah di atas label 'amek melayu cun' ataupun awek bertudung'..
Anda ingat saya menulis tanpa mengkaji? Anda mungkin x pernah berjumpe di C.C dgn org yg mencurigakan save setiap gambar perempuan yg dilihatnya, terutamanya dlm sosial networking..

Jadi, bagaimana? itu boleh dikira bertuah.. Ape jadi kalau anda ilhat gambar seseorang yg berwajah anda, tetapi tubuh badan yg lain? Itu, pandai2 fikir.. Bukan nak membuat sebarang provokasi, tetapi apabila melihat seorang lelaki mencurigakan menekan right klik pd gambar itu dan menekan pula 'save as', apa lagi yg hendak dia buat?

Tapi, apa2 pun, terpulang kpd kebijaksanaan org itu berfikir.. Tidak payahlah berhasrat kpd penjelasan yg lebih bagus.. Namun, sekali lagi ana ckp, ini bukannya hukum mutlak, namun hanya sifat sayangku kpd wanita yg bergelar muslimah.. (chewah.)

Jadi, sayangi diri anda, maruah, dan juga muka anda.. hehehe..

anda juga mungkin boleh melihat post 'Hijab/Purdah..Wajib ker?' untuk membuka minda..sekian..



Dipetik daripada:http://cetusanmindaseorangpemuda.blogspot.com.

6 comments:

  1. jadi jangan lah letak gambar dalam FS...huahuahua

    ReplyDelete
  2. erm,bez'y la ceramah akak nie... sy jdi takot plak..huhu..ley jdi pendakwah nie... truskan prjuangan akak dlm bidg dakwah nie..hehe

    ReplyDelete
  3. bukan akak buat la sakinah..akk amek kat blog org yg hebat penulisannya..
    http://cetusanminda.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. muslimah tidak salah meletakkan gmbr di fs/ms/ym/ dgn syarat.....

    sila baca blog jihadmalaya.blogspot.com
    atau...
    khalid-ismath.blogspot.com

    pada...

    28 oktober 09

    ReplyDelete
  5. macam tu kah?baek, ana tunggu penulisan ust khalid..heE~

    ReplyDelete

submit ur comments regarding posts in this blog.. ;)

recent posted n recent commented in lukisan bicara hati.. ;)

al hikam wa amsal~

klik jangan tak klik..;)

iluvislam
adiWidget Pro-Tajdid Segar

siasah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...