"kita tidak mahu masyarakat kita nanti cemerlang akademik dan ekonominya sahaja..namun,, kontang dari segi iman dan akhlak.jika perkara begini terjadi,, makin kaburlah impian kita untuk melihat intifadho umat islam kembali menerajui peradaban dunia dan agungnya kalimah LAILAHAILLALLAH di persada antarabangsa. masakan tidak,, jika asas pentarbiahan umat islam serapuh ini..impian hanya akan tinggal mimpi.." TAUTAN HATI ;)~

paterikan ukhuwwah..:)

follow me.. ;)

Followers

pengunjung setia~

popular comentators.. ;)

Powered by Blogger Widgets

Wednesday, August 20, 2008


5 BURUAN HURAISY

5 orang akan diburu oleh binatang huraisy:

Dikisahkan dalam sebuah kitab bahawa apabila tiba hari kiamat,maka akan keluar seekor binatang dari nerakan jahanam yang digelar huraisy.yang mana panjangnya adalah dari langit ke bumi dan lebarnya adalah antara timur dan barat.

Apabila ia keluar maka,malaikat jibril bertanya.”hai huraisy ke mana kamu hendak pergi? Dan kamu hendak mencari siapa?” lalu huraisy menjawab,”aku mencari 5 jenis orang iaitu:

1-orang yang tidak mengerjakan solat
2-orang yang tidak mahu mengeluarkan zakat
3-orang yang derhaka kepada ibu-bapanya
4-orang yang suka minum arak
5-orang yang suka bercakap hal keduniaan di dalam masjid.




APRIL FOOL

Dari Abdullah bin ‘Amr r.a, Rasulullah saw bersabda “sampaikanlah pesanku walaupun 1 ayat……………..”

Jadi,ikutilah kisah sedih ini di sebalik april fool’s day.

Sebagai renungan bersama.setiap kali menjelang 1hb april,sesetengah orang kita yang menjadi begitu taksub dengan budaya “pandang ke barat” menjadi begitu sibuk sekali.

Berbalik kepada perayaan april fool’s day ini, adalah dipercayai bahawa ia mula dirayakan sewaktu kejatuhan kerajaan islam di sepanyol. Setelah bertapak berkurun-kurun lamanya di Granada, sepanyol, kerajaan islam akhirnya runtuh diserang tentera-tentera kristian.

Penduduk-penduduk islam di sepanyol(moors) terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan orang-orang islam dari sepanyol. Penduduk-penduduk muslimin ini, diberitahu bahawa mereka boleh berlayar keluar dari sepanyol dengan selamat bersama-sama barang-barang keperluan mereka denagn menggunakan kapal-kapal yang berlabuh di perlabuhan.

Orang-orang muslimin yang risau sekiranya tawaran tersebut merupakan suatu penipuan, telah pergi ke perlabuhan untuk melihat kapal-kapal yang dimaksudkan. Setelah berpuas hati, mereka membuat persiapan untuk bertolak.,

Keesokan harinya( 1 april), mereka mengambil semua barangan yang telah dikemaskan lalu menuju ke perlabuhan. Pada masa yang inilah, pihak kristian mengambil kesempatan menggeledah dan membakar rumah penduduk-penduduk islam itu. Mereka juga tidak sempat untuk menaiki kapal kerana semuanya telah musnah terbakar.

Pihak kristian kemudiannya menyerang kaum muslimin dan membunuh kesemuanya, lelaki,perempuan, serta anak-anak kecil. Peristiwa berdarah yang menyedihkan ini kemudiannya diraikan oleh tentera kristian.

Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan sahaja di sepanyol,malah di serata dunia sebagai april fool’s day. Yang menyedihkan orang-orang islam yang jahil mengenai peristiwa ini turut meraikan april fool’s day tanpa menyedari mereka sebenarnya merayakan ulang tahun pembunuhan beramai-ramai saudara seislam mereka sendiri.

Semoga Allah sentiasa membuka pintu taubat untuk kita..

(petikan daripada risalah fikrah- peliharalah Allah,nescaya Allah akan memelihara kamu…..rawahu tirmizi)


5 JENIS RACUN DAN 5 PENAWARNYA


DUNIA ITU RACUN,ZUHUD ITU UBATNYA.
HARTA ITU RACUN,ZAKAT ITU UBATNYA.
PERKATAAN SIA-SIA ITU RACUN,ZIKIR ITU UBATNYA.
SELURUH UMR ITU RACUN, TAT ITU UBATNYA.
SELURUH TAHUN ITU RACUN,RAMADHAN ITU UBATNYA..

No comments:

Post a Comment

submit ur comments regarding posts in this blog.. ;)

recent posted n recent commented in lukisan bicara hati.. ;)

al hikam wa amsal~

klik jangan tak klik..;)

iluvislam
adiWidget Pro-Tajdid Segar

siasah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...